FOK!
FOK!mobile

Overstappen van internet- en telefonieaanbieder eenvoudiger

Door qltel @ 23/01/2020 08:30

Vanaf komende zomer gaan Nederlandse internet-, telefonie- en tv-aanbieders aan consumenten nog een half jaar lang toegang tot hun oude e-mailadres(sen) bieden, nádat een klant is overgestapt. Deze afspraak binnen de sector is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) om overstappen naar een andere provider voor consumenten en mkb’ers eenvoudiger en aantrekkelijker te maken.

Naast deze afspraak heeft staatssecretaris Keijzer ook diverse wijzigingen van de Telecommunicatiewet ingediend bij de Tweede Kamer. Nieuw is onder andere dat ondernemers schriftelijk toestemming moeten geven voor een overstap naar een andere provider, ook als ze daar telefonisch een aanbod voor hebben gekregen. Hiermee wordt lijnkaping aangepakt. Bij dit fenomeen, ook bekend als slamming, wordt een zakelijke klant geconfronteerd met een overstap naar een andere telecomaanbieder zonder dat hij hierom heeft gevraagd of hier bewust mee heeft ingestemd, vaak door misleiding. Consumenten zijn hier door het Burgerlijk Wetboek al tegen beschermd.

Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): “Consumenten stappen niet snel over van internet- of telefonieaanbieder. Bijvoorbeeld, omdat ze steeds vaker een combinatie van internet, tv, mobiele/vaste telefonie en bijvoorbeeld muziekstreaming afnemen. Ik wil graag toe naar een situatie waar meer aanbieders een kans krijgen en consumenten bewuster zijn van keuzemogelijkheden. Met deze wettelijke maatregelen bescherm ik bovendien kleinere ondernemers tegen misleidende overstappraktijken.”

Doorsturen van e-mails verlaagt drempel om over te stappen
Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van EZK blijkt dat angst bij consumenten om de toegang tot hun e-mail te verliezen, als ze van aanbieder wisselen, een drempel is om over te stappen. Het behoort samen met gebrek aan inzicht in inhoudelijke of prijsverschillen of de internetsnelheid zelfs tot de belangrijkste redenen.

De aanbieders hebben op verzoek van de staatssecretaris met elkaar afgesproken om vanaf deze zomer nog zes maanden toegang tot de e-mail te bieden, nadat de consument is overgestapt. Nu is dat nog één maand. Bovendien wordt wettelijk vastgelegd dat providers zorgen dat de levering van internet, telefonie en tv niet langer dan één werkdag wordt onderbroken. Dit neemt een andere angst weg die in het onderzoek naar boven kwam: veel consumenten zijn bang om bij een overstap tijdelijk geen internetverbinding te hebben.



(bron: Rijksoverheid)
Overige berichten
21:10 Bescherming jonge maaltijdbezorgers moet beter
20:59 Klare taal in het Fries: Kinderrechter richt zich tot vader in 'memmetaal'
20:38 Unieke 'klimsprint' levert dubbelslag op voor Noorse langlaufers
19:58 Verstappen kijkt tevreden terug op eerste testdag met RB16
19:15 Crash Team Racing: Gasmoxia Grand Prix van start
19:15 FOK! Wat een weer: wisselvallig, maar geen storm voorlopig
19:08 Deliver Us The Moon komt naar consoles toe deze lente
19:04 Gothic remake aangekondigd na positieve feedback
19:01 'Call of Duty: Modern Warfare Battle Royale komt in maart'
18:44 Mercedes bovenaan op eerste testdag, veel kilometers voor Verstappen
18:29 Jakobsen opnieuw de beste in openingsrit Volta ao Algarve
17:38 Manchester City wanhoopt niet: "Beschuldigingen simpelweg niet waar"
17:35 Fuglsang direct de beste in Vuelta a Andalucia
17:21 Dangerous Driving 2 is aangekondigd
17:07 Van den Brom geschorst na 'in diskrediet brengen van arbitrage'
16:41 Slob wil miljoenen extra vrijmaken voor basisonderwijs in Amsterdam
16:39 Aanhoudingen na vondst gestolen auto's
16:37 Politie haalt valse domeinnamen offline
16:27 EWBL: Orange Lions klaar voor tweeluik met Dynamo Novosibirsk
12:51 Wakker Dier: 'AH kip nog altijd slechter af dan Jumbo kip'; Albert Heijn reageert

   © 2020 - FOK! - hosted by